21 november 2017

Collega, u bent belangrijk!

De afvaardiging van de studentenraad van ROC Tilburg tijdens een bijeenkomst met de Raad van Toezicht. Van links naar rechts Savannah Janssen,  Laecha Koorendijk, Faidatu Buhari en Ramatu Kanu, allemaal tweedejaars studenten van de opleiding juridisch medewerker. En hun begeleider collega Kees Vrieswijk.

COLUMN | BEROEP: ONDERWIJS | afl. 7.27 | Collega, u bent belangrijk! Tenminste, dat vinden onze studenten. Maar u moet wel bijblijven, want een gebouw met in alle lokalen zo’n fraai smartboard is alleen maar leuk als de docenten dat ook kunnen bedienen.

‘Ja, duuhuuu’, ben je geneigd te denken: dat is een open deur zoals er maar weinig zijn. Maar toch, als die opmerking van de studentenraad komt, dan is er blijkbaar iets aan de hand. Stuntelende collega’s voor het front van de klas? Rooie koppen? Zweethanden die de afstandsbediening weg laten glibberen? Kan best. Zelf heb ik ook het nodige meegemaakt, met techniek in de les, voor het front van de troepen. Hilarisch is wel dat ik ooit nog een cursus ‘bediening van de videorecorder’ heb gevolgd. De videorecorder! Geweldig toch?

Dat was op een school in Etten-Leur en we waren allemaal heel trots op die aanschaf: een videorecorder! Wow! Stond in een soort rijdende kast die flink op slot kon, en die kast werd gestald in  een ruimte die ook weer flink op slot kon. Er kwam een reserveringssysteem waarop je moest intekenen. En als je dat tijdig en correct gedaan had, kwam de conciërge die kast het lokaal binnenrijden en als je die deurtjes dan open deed waren de leerlingen even stil van ontzag. (Ja, alleen de eerste keer.) De videorecorder was een Philips, het model nog vóór video 2000 (het was ook ver voor het jaar 2000), met spoelen die boven elkaar gemonteerd waren. De band ging dus diagonaal langs de lezer wat een uitstekend beeld opleverde omdat je zo als het ware een bredere band had. Snapt u wat ik bedoel? De eerste keren bleef de conciërge gewoon kijken en reed hij na afloop de kast weer voorzichtig de klas uit.

Wat ontdekte ik? Dat je het journaal kon laten opnemen en afspelen tijdens de les, maar ik kon niet vooruitspoelen (niet goed opgelet tijdens de scholing) en dus kregen we de reclameblokken erbij. Daar reageerden de leerlingen heel enthousiast op. Loeki! Asjemenou! Wat vervolgens een aantal uitstekende lessen opleverde, want toen heb ik wat reclameblokken laten opnemen en met de leerlingen de commercials geanalyseerd. Elk nadeel heb se voordeel!

Enfin, bij het overleg met de Raad van Toezicht drong de Studentenraad aan op bijscholing voor docenten: hoe haal ik het maximale uit mijn smart board. Ach, kun je weer lekker in het lerarenregister vermelden.

 

 

 

 

Gerard Sanberg

Deel dit artikel