22 april 2018

Help het onderwijs vooruit – geef de leraar ook letterlijk de ruimte!

COMMENTAAR | Van Bergen op Zoom tot Boxmeer, van Breda tot Eindhoven, van Oss tot Tilburg, van Valkenswaard tot Roosendaal: de afgelopen jaren zijn er tal van nieuwe schoolgebouwen verrezen in Brabant. Vele honderden miljoenen zijn geinvesteerd in moderne onderwijsaccommodaties. En terecht, want er moest een grote inhaalslag verricht worden.

De bouwvakkers waren kind aan huis in tal van gemeenten en het resultaat is vaak om trots op te zijn. Een kleine selectie uit de fraaie bouwplannen die gerealiseerd zijn, niet alleen in het hoger onderwijs en het mbo, maar ook in het voortgezet en het primair onderwijs en het speciaal onderwijs. MET (Praktijkonderwijs, Waalwijk), Praktijkcollege (Tilburg), Kempenhorst (vmbo, Oirschot), de Groene Campus (Helmond), het Zwijsen College in Veghel (nieuwbouw vanaf 1 augustus 2011), Het Hooghuis Lyceum in Oss, Montessori Basisschool De Elzen in Tilburg.

Basisscholen Stelaertshoeve en De Sleutel in Tilburg (in de multifunctionele accommodatie De Symfonie), Jan Tinbergen College in Roosendaal (1e steen in november a.s.), Brede Bossche Scholen Haren, Donk en Reit, Brede School De Boemerang in Hoogerheide, Mariaschool in Erp (in multifunctioneel gebouw), Brede School De Geeren Noord in Breda, Brede School De Leilinde in Reusel, Openbare Basisschool Ekenrooi in Waalre (bouw start binnenkort), Brede School de Driestam in Eindhoven, Brede School Oude Landen in Nuenen, basisschool De Touwbaan in Oosterhout. Enz. enz.

Waarom is een goede huisvesting zo belangrijk? Omdat een plek waar iedereen graag komt en zich vertrouwd voelt, stimuleert en inspireert en de kwaliteit van het onderwijs op een hoger plan brengt. Als docenten een eigen werkplek hebben met een goede ict-voorziening, er voldoende kamers zijn om in kleine groepjes met elkaar te overleggen, als dus de accommodatie op orde is, dan draagt dat bij tot een hogere arbeidsvreugde.

Rapport
Dat is niet zomaar een conclusie uit de losse pols, maar staat te lezen in een rapport dat is opgesteld in opdracht van SBO (Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt). Onderzocht is aan de hand van een enquete onder leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs, wat in hun ogen de invloed is van de werkomgeving op de werktevredenheid. Een van de conclusies in het rapport:

De fysieke faciliteiten hebben naar mening van de medewerkers in het onderwijs een grote invloed op het werkplezier, kwaliteit van het werk en het goed kunnen uitvoeren van de arbeidstaken. Op basis van ons onderzoek kan worden geconcludeerd dat er een positieve significante samenhang bestaat tussen hoe medewerkers de fysieke faciliteiten beoordelen en hun mate van werktevredenheid. 

De afgelopen jaren is er dankzij het beleid LeerKracht van Nederland veel aandacht gekomen voor de invloed die een leraar op het onderwijskundig beleid van een school zou moeten hebben. Ook de professionalisering staat hoog op de agenda. Maar het effect van een aantrekkelijke werkomgeving moet ook niet onderschat worden.
Dus schoolbesturen: Geef leraren ook letterlijk de ruimte!

> Lees de samenvatting van het rapport Rapport ´Geef ze de ruimte!´

Zwijsen College in Veghel (havo/vwo)
Mytyschool Gabriël in Den Bosch. Winnaar Scholenbouwprijs 2013.
SintLucas Boxtel (mbo)

 

 

Basisschool Klinkers Tilburg

Basisschool De Ontdekking Den Bosch

Het Hooghuis in Oss

Brede school De Symphonie Tilburg

Brede School De Poolster Oss

Mencia de Mendozalyceum in Breda

Basisschool De Talententoren in Sterksel.

Opleiding vormgeving De Rooi Pannen

School voor de Toekomst Den Bosch

Avans Hogeschool in Tilburg

Aula Dongemond College

Kempenhorst College Oirschot

Atrium HAS Den Bosch

Fontys Rockacademie

Studiehuis ds. Pierson College Den Bosch

MET school voor praktijkonderwijs in Waalwijk

De Groene Campus in Helmond

Basisschool St. Lambertus in Vessem.

Aula ROC De Leijgraaf, locatie Euterpelaan Oss.

 

Het Stedelijk Gymnasium in 's-Hertogenbosch

Talentencampus Oss

[Oorspronkelijk geplaatst in augustus 2010]

Deel dit artikel