28 maart 2024

De Big Bang Theory

Beroep: onderwijs |  Aflevering 1.6 

COLUMN | Hebt u een agenda? Het onderwijs wel, lees ik in de Volkskrant. En dan niet één die je zou verwachten bij een onderwijsagenda, met huiswerkopgaven, proefwerkdata en vooral: de afstand tot de volgende vakantie, maar: zeven punten waarop het onderwijs beter kan / moet.

Eentje pik ik er uit want die is hier van belang. Het voorstel is: examineer óók de sociale vaardigheden van de leerlingen! (Van de bewuste onderwijsagenda is dit item nummer drie.)
Ja zeg! Kijkt u wel eens naar de Big Bang Theory? Nee? Dat zou u moeten doen want er zitten kostelijke grappen in en als bonus mist u dan dat saaie NOS-journaal van acht uur, want precies op dat tijdstip begint de Big Bang Theory.
Bij Veronica en het is een soap over vier nerds en een beauty (jazeker, blond in alle opzichten). De nerds begrijpen alles wat normale mensen niet begrijpen (bijvoorbeeld de big bang theory) en niets wat normale mensen de gewoonste zaak van de wereld vinden: het dagelijks leven en hoe je met elkaar omgaat.

Van dat soort leerlingen had ik er altijd in elke klas wel een paar, in mijn twintig jaren les in het technisch beroepsonderwijs, en de beste typering komt van een Udenhoutse ondernemer in de elektrotechniek: ‘Die jongens die bij mij beginnen als elektromonteur, ze weten alles van spanning en weerstand en stroomsterkte, maar hoe ze toch ooit aan verkering komen, daar snap ik niets van.’

Maar toch, op den duur kwam dat goed met die elektro-nerds en kregen ze vaste verkering, waarschijnlijk geheel buiten hun eigen schuld.
Die jongens zouden we dus op school ook nog eens af moeten rekenen op hun sociale vaardigheden? Voelt u zich wel goed? Het enige criterium dat ik kan bedenken is: Heeft vaste verkering? Ja? Geslaagd!
 
P.s.
Het tempo bij de totstandkoming van de Studentenraad bij ons op school (zie aflevering 1-2-3-4-5) laat even te wensen over, vandaar deze zijsprong. Volgende week: de eerste vergadering van de Studentenraad van het ROC. En als die niet doorgaat pak ik nog een puntje van de onderwijsagenda.

► Lees hier vorige aflevering

Deel dit artikel