29 maart 2024

‘Spieken’ fraai palet van basisscholen in Den Bosch en Meierij

DEN BOSCH | BOEKBESPREKING |  Liefst 94 basisscholen in Den Bosch en de Meierij bezocht onderwijsjournaliste Rianneke Huibers in twee jaar tijd en zij schreef er voor het Brabants Dagblad evenzovele artikelen over, voorzien van foto’s gemaakt door de fotografen van de krant.

Die artikelen zijn nu gebundeld tot een handzaam boek onder de titel ‘Spieken’. Huibers had met haar toernee niet de pretentie om elke school volledig te portretteren – dat zou een heidens karwei zijn geweest. Haar aanpak was om een school binnen te stappen en vervolgens haar journalistieke nieuwsgierigheid aan de hand van een bepaald thema haar werk te laten doen.

Om maar eens een kleine greep te doen uit de talloze onderwerpen die  de revue passeren: de wijze van rapporteren (St. Lambertusschool), de autonomie van het kind (Wittering.nl), de directeur als schaap met vijf poten (De Kleine Wielen), de meerwaarde van een schoolplein (Gandalf), leesonderwijs (L.W. Beekmanschool).

Oefenen met huiswerk (Den Krommen Hoek), samenwerken met verenigingen (De Duizendpoot), de kinderraad (De Kameleon), de schoolgids (De Heijcant), pesten (De Hasselbraam, De Baarzen), de intern begeleider (De Bolster), themagericht werken (Jenaplanschool De Kring), kosmisch onderwijs (Montessorischool Merlijn), schoolkamp (De Beemd), de oude leerkracht (Het Molenven), seksuele opvoeding (Oberon). Hoewel Huibers’ aanpak dus aan thema’s is opgehangen, krijg je als lezer indirect wel een indruk van een school.

Betrokkenheid
Om de lezer meer houvast te geven heeft Huibers de thema’s gegroepeerd en voorzien van analyses en beschouwingen. Bijvoorbeeld over de scholen van vroeger en nu. Er is veel veranderd stelt Huibers, die zelf een kind heeft op de basisschool, vast. Veranderingen die vaak vanuit het team in gang zijn gezet, maar steeds vaker ook door de ‘buitenwereld’: het schoolbestuur of de gemeente.Een sprekend voorbeeld van de invloed van de gemeente, die eigenlijk vooral over de huisvesting gaat, is de opkomst van de brede school en de kindcentra voor kinderen van nul tot 13 jaar.
Auteur Rianneke Huibers en uitgever Jeroen van Esch bij de presentatie van 'Spieken' (Foto Robert van Lith, BD)
Huibers is onder de indruk geraakt van de inzet en de betrokkenheid van het personeel, niet alleen de leerkrachten, ook ondersteunende medewerkers. En ze is tot de conclusie gekomen dat het onderwijs echt wel met de tijd is meegegaan, vooral waar het de aandacht voor de begaafde leerling betreft die wat extra’s aankan. Een kwart eeuw geleden, toen de auteur nog zelf op de basisschool zat, was adaptief onderwijs iets wat op veel scholen nog in de kinderschoenen stond.

Grote verscheidenheid
De gebundelde kranteartikelen in Spieken vormen een veelkleurig palet van het primair onderwijs in de regio van Den Bosch en de Meierij. Want dat is misschien wel het meest verrassend als je al die 94 scholen (inclusief SBO en speciaal onderwijs) langs ziet komen, dat er zoveel verscheidenheid is. Het basisonderwijs is al lang geen eenheidsworst meer, voor ouders valt er echt iets te kiezen. Is het niet in de directe omgeving, dan wellicht verderop.

Spieken is een leerzaam boek. Op de eerste plaats voor ouders met kroost op de basisschool of nog op zoek naar een school passend bij hun kind. Ze treffen in Spieken een schat aan informatie, helder en toegankelijk opgeschreven. Maar ook voor professionals is het boek de moeite, zelfs als ze niet uit de Bossche regio komen. Want van spieken bij de collega´s, zoals Huibers dat noemt, word je wijzer.

• Titel: Spieken op de basisscholen van Den Bosch en Meierij. Auteur: Rianneke Huibers. Uitgave: Educatieve Uitgeversgroep BV. ISBN: 9789400206984. Verkoopprijs: 15 euro.

► Bestellen kan ook via de webshop van de uitgeverij.

Deel dit artikel