28 maart 2024

Rotterdamse school wint met leesonderwijs de Dr. Mommersprijs

UTRECHT | NIEUWS | De Emmausschool in Rotterdam heeft zaterdag 29 januari de Dr. Mommersprijs 2011 gewonnen. Uit handen van juryvoorzitter prof. Wim van de Grift kreeg de directeur een cheque van 10.000 euro en een sculptuur.
 
Bovendien kan de school een bezoek tegemoet zien van minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt. De minister had de aanwezigen bij de prijsuitreiking in een videoboodschap willen toespreken, maar ze bleek geveld door de griep.
De feestelijke uitreiking vond plaats in de Jaarbeurs in Utrecht, in de schaduw van de Nationale Onderwijs Tentoonstelling.

Prof. Wim van de Grift (links), voorzitter van de jury, in gesprek met de directie van de Emmausschool. In het midden het beeldje voor de winnaar.
 
De tweede prijs was voor basisschool Rombeek in Enschede en de derde plaats ging naar De Wyngert in het Friese Drachtstercompagnie. Beide scholen kregen een cheque van 2500 euro. De dr. Mommersprijs is ingesteld op initiatief van het CPS en Uitgeverij Zwijsen in Tilburg en is bedoeld om scholen aan te zetten tot excellentie in het leesonderwijs.
 
Belangrijke aspecten waar de jury van de Dr. Mommersprijs op let zijn: verbetering van de kwaliteit van het lees- en taalonderwijs, evidence-based onderwijs en gerichte hulp aan risicoleerlingen.
 
Veilig Leren Lezen
De prijs, die voor de tweede keer werd uitgereikt, is vernoemd naar de Tilburgse frater dr. Caesarius Mommers, die de grondlegger was van de methode Veilig Leren Lezen. Een methode die door 85 procent van de basisscholen in Nederland gebruikt wordt.
 
Het team van de Emmausschool met de cheque van 10.000 euro

Prof. Van de Grift zei dat het heel lastig was geweest voor de jury om uit de drie genomineerde scholen een keuze te maken, ‘en dat zeg ik niet omdat ze dat bij dit soort gelegenheden altijd zeggen’. Volgens de jury ligt het leesonderwijs op de scholen op een heel hoog niveau, met name door de professionalisering van de leerkrachten.
 
Uit de gegevens van de leerlingvolgsystemen blijkt duidelijk dat een gerichte, effectieve inzet op taal onderwijs tot spectaculaire resultaten leidt en dat zelfs kinderen die als zwakke lezers binnenkomen veel hogere niveaus bereiken dan verwacht. 

Waardering
De vreugde bij de winnende school, die met een grote delegatie naar Utrecht was afgereisd, was groot. Leerkrachten vielen elkaar spontaan in de armen. De Emmausschool heeft leerlingen uit tal van culturen, ongeveer 85 procent van de kinderen heeft een gewicht. De school beschouwt de prijs vooral als een waardering voor de grote inspanning om talenten van kinderen tot ontplooiing te brengen, om ´van een dubbeltje een euro te maken´.
 
In totaal 35 scholen hadden zich aangemeld voor de Dr. Mommersprijs. In de shortlist van nominaties waren ook basisschool De Grebbe (Bergen op Zoom) en basisschool De Biëncorf (Oosterhout) opgenomen. De prijsuitreiking werd muzikaal en verbaal omlijst door de Tilburgse kinderboekenschrijvers en tekstdichters Erik van Os en Elle van Lieshout. Met hun spitsvondige taalgrappen kregen ze vaak de lachers op hun hand.
 
 

Deel dit artikel