28 maart 2024

ROC Nederland: koninklijk goedgekeurd

Beroep: Onderwijs | Aflevering 1.21
 
COLUMN | Leest u de NRC? Nee? Jammer! Afgelopen zaterdag schreef die krant: ‘De vergelijking met ROC’s en hogescholen  die vermogens besteden aan reclame…’
 
Hm, vermogens he? Ik werk op de afdeling Marketing en Communicatie van het ROC en het is verleidelijk om hier een pun over mijn salaris op te nemen – maar dat doe ik niet. Ik verdien best goed en dat geldt voor het onderwijs in het algemeen: best goed betaald. Al die zeurpieten – als je niet genoeg verdient dan ga ergens anders werken.
 
De context van dat zinnetje over vermogens bestedende ROC’s was een voorspelbaar en langdradig artikel over de marketing van scholen voor voortgezet onderwijs. U kent dat wel: blablabla teruglopende leerlingaantallen blabla marktaandeel blabla de school als merk neerzetten. En natuurlijk een wijze, grijze rector die opmerkt dat het niet alleen een marketingtrucje moet zijn, dan werkt het niet, de school neerzetten als merk.
 
Maar die uithaal naar de ROC’s, daar moest ik wel om lachen. In de eerste plaats zou ik het bedrag dat ROC Tilburg aan onze afdeling spendeert geen vermogen willen noemen. In de tweede plaats doe ik, als stafmedewerker, veel uitvoerend werk. De stand van het ROC bemensen op de Onderwijsbeurs bijvoorbeeld: foldertjes uitdelen, praatjes maken, voorlichting geven. Kom naar ons!
 
Dat leidt tot dit soort gesprekjes:
‘Kunt u ons iets vertellen over installatietechniek?’
‘Installatietechniek? De voltijdsopleiding bedoelt u? Van niveau 4’
‘Ja!’
‘Die hebben wij niet. Dan moet u bij ROC Eindhoven zijn.’
‘Ja, maar u bent toch ook van het ROC?’
‘Ik ben van ROC Tilburg.’
‘Oh, is dat niet allemaal hetzelfde dan?’
 
Nee dus, maar de meeste mensen hebben daar geen idee van en wat moet je daarmee, als ROC, als merk?
 
Ach, goede oplossingen zijn simpel. Er is al een ROC Midden-Nederland, dus waarom richten we niet ROC Nederland op? Dat is pas een merk! En dan maken we Willem-Alexander voorzitter. Koninklijk goedgekeurd!
 
Ps De NRC zou de NRC niet zijn als het artikel niet geamuseerd-knorrend eindigde met een goedkeurende alinea over een school die tijdens de open dag nog lekker ouderwets lessen laat zien en niet allerlei nieuwerwetse fratsen als t-shirts-met-logo, gadgets en, top of the bill, een duurbetaalde open-dag-coach.

► Lees hier de vorige aflevering
 
 

Deel dit artikel