22 september 2019

Innovatieve school De Kleine Beer naar wereldfinale in VS

BERLICUM | NIEUWS | Leerkracht en ict-coördinator Tessa van Zadelhoff vertegenwoordigt in het najaar OBS De Kleine Beer in Berlicum in de finale van de strijd om de meest innovatieve school van de wereld. Deze finale vindt plaats in Washington DC, Verenigde Staten.
 
Ze behaalde de eindstrijd dankzij een tweede plaats (runner up) in de Europese finale die recent plaatsvond in Moskou.* De Berlicumse leerkracht maakte indruk op de vakjury met het ict-project Reisbureau Beartravel, gestoeld op een combinatie van aardrijkskunde en geschiedenis. De wedstrijd onder de noemer Innovative Education Forum (IEF) is een initiatief van Microsoft.
 
Toen het onderwerp ‘Grote steden in Europa’ in de groepen 6/7 op het programma stond zocht Zadelhoff naar een onderwijskundige aanpak om leerlingen op een (inter)actieve manier de stof eigen te laten maken in een levensechte context. Want dat is waar OBS De Kleine Beer om bekend staat, legt directeur Con Smith uit. “De kern van ons onderwijsconcept is zelfstandig leren en zelfsturing, daarmee bereid je leerlingen voor op de toekomst. Klassikale lessen zul je bij ons weinig aantreffen.”

Leerlingen van De Kleine Beer maken video-opnamen in het kader van het project Beartravel.

In het project Beartravel runnen de leerlingen een fictief reisbureau. Ze moeten reizen samenstellen voor klanten en daarmee komen allerlei aspecten aan bod: taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, sociale en communicatieve vaardigheden, enz. Ook vreemde talen zoals Engels en Frans. “En ze hebben met Excel leren werken”. Het spreekt voor zich dat er volop van de computer en internet gebruik werd is gemaakt, zoals Google Earth en Google Streetview.
 
Voorhoedeschool
“Als het om ict gaat zijn wij een echte voorhoedeschool. De leerlingen in de hoogste klassen maken bijvoorbeeld gebruik van Twitter, we zijn misschien wel de eerste basisschool van Nederland. Dat is heel leerzaam want het dwingt ze om in 140 tekens informatie samen te vatten. En Twitter stelt ouders in staat om te volgen waar hun kinderen allemaal mee bezig”, zegt de directeur. De leerlingen twitterden bovendien ook nog met een klas in Londen. Van de voortgang van het project werd in een weblog verslag gedaan.
 
Op De Kleine Beer zien ze het gebruik van de computer als een verrijking. In alle klassen staan digiborden en de verhouding leerling computer is 1 op 2,5. “Leerlingen zijn dankzij ict in staat om hun eigen leerproces te volgen. En daardoor heeft een leerkracht meer tijd om extra begeleiding te geven aan leerlingen die dat nodig hebben”, legt Smith uit.  
 
Protocol
Er wordt niet met filters gewerkt want dat heeft als gevolg dat heel veel sites onbereikbaar zijn. De school kent een mediaprotocol en zaken als digitaal pesten worden aangepakt. “Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed leren omgaan met informatie die ze tegen komen, dat ze kritisch zijn, dat bespreken we.”
De Kleine Beer telt momenteel 210 leerlingen en valt onder het bestuur van STROOMM, de Stichting Regionaal Openbaar Onderwijs Maas en Meierij. De veertien scholen staan in de gemeenten Boxtel, Maasdriel, Sint-Michielsgestel, Vught, Haaren en Zaltbommel.     

► Lees hier meer over het project Reisbureau Beartravel
 
► Lees hier meer over het initiatief van Microsoft

*) Van basisschool Klinkers in Tilburg was leerkracht Marie-José van Groenendael doorgedrongen tot de Europese finale in Moskou. Zij viel echter net buiten de prijzen.

Deel dit artikel