5 december 2024

Met beeld de leerlingen bij de les betrekken

TILBURG | NIEUWS | Een foto zegt meer dan duizend woorden, een bekend cliché, maar daarom nog niet minder waar. Er zou in het onderwijs veel gebruik gemaakt kunnen worden van beeldmateriaal om de leerstof over te brengen.
 
Dat was vrijdag 20 mei in Tilburg de boodschap van Fontysdocent Arnold de Beer tijdens een workshop in het kader van Get-in! Een Europese conferentie voor mensen werkzaam in het vmbo, of wat daar aan gelijk is. De deelnemers zijn uit achttien landen afkomstig en bespreken gedurende drie dagen in Den Bosch en Tilburg actuele thema’s in hun sector.
 
Presentatie van een Bulgaarse docente tijdens een workshop over beeldgebruik

De vraagstukken zijn in al die landen minder of meer vergelijkbaar: taalachterstand, veel diversiteit en vooroordelen over het onderwijsniveau. Docenten hebben te maken met moeilijk te motiveren leerlingen, onder meer omdat de didactische werkvormen erg tekstgericht zijn. Terwijl juist deze jongeren zich aangesproken voelen als de lesstof in beelden tot hen komt.
 
Of zoals De Beer zijn multinationaal gehoor voorhield: ‘Reach me before you teach me’. Hoe prikkel je de latente nieuwsgierigheid en leergierigheid van jongeren? Door ze bij hun eigen leerproces te betrekken, door ze het gevoel te geven dat het om hen draait.
 
Pakkende vorm
Bij de Lerarenopleiding van Fontys (FLOT) heeft docente Dorien Doornebos met een collega een project opgezet onder de titel ‘Pakkende vorm’. Een samenwerkingsverband van de opleiding Economie van FLOT en en de opleiding Visuele Communicatie van de Academie voor Beeldende Vorming van Fontys. Leerinhoud en beelden zijn geïntegreerd in nieuwe, digitale omgevingen. Een initiatief dat in 2009 werd beloond met de innovatieprijs van de HBO-raad.
 
Om een idee te krijgen hoe die aanpak werkt mochten de deelnemers aan de workshop zelf aan de slag om aan de hand van (eenvoudige) illustraties een beeldverhaal te ontwikkelen. Werkendeweg kwam aan het licht dat zo’n aanpak vereist dat je openstaat voor andere didactische inzichten. Of zoals De Beer zei: ‘out of te boxthinking’. De deelnemers waren tevreden met de nieuwe inzichten die ze, weliswaar in een notendop, op de workshop kregen aangereikt.

► Lees hier meer over de conferentie

Deel dit artikel