28 maart 2024

‘Betere prestaties pubers als de school om half tien begint’

TILBURG | NIEUWS | Leerlingen in het voortgezet onderwijs zouden betere resultaten halen als de school niet om half negen maar om half tien zou beginnen. Dat meldt het Vlaamse onderwijsblad Klasse op basis van Amerikaans onderzoek.

In de puberleeftijd hebben jongeren veel slaap nodig, maar omdat hun leefritme daar niet op is aangepast, hebben ze te weinig uren nachtrust. Jongeren zouden ongeveer 8 à 9 uur moeten slapen, maar dan moeten ze wel op tijd naar bed gaan, en dat gebeurt niet altijd. Omdat ze doorgaans om half negen op school moeten zijn halen ze die broodnodige 8 à 9 uur niet.
Klasse schrijft dat bijna de helft van de jongeren tussen 15 en 18 jaar in Vlaanderen met een chronisch slaaptekort worstelt. Overigens is dat volgens Klasse de jeugd niet aan te rekenen: adolescenten blijken van nature hun slaapritme te verlaten.

Klachten
Het bericht in het Vlaamse onderwijsblad bevestigt wat de Nederlandse kinderarts Rob Bakker in 2010 in zijn proefschrift vaststelde over onverklaarde moeheidklachten bij kinderen.  Jongeren in de puberteit kampen met een slaaptekort, zo blijkt uit het onderzoek van Bakker, die als kinderarts in een ziekenhuis in Sneek werkt.

En dat geldt niet alleen voor jongeren die gezondheidsklachten hebben, maar ook voor jongeren die niets mankeren. Wel heeft de promovendus vastgesteld dat jongeren die met vermoeidheid worstelen meer slaapproblemen hebben en dat de uren dat ze slapen van mindere kwaliteit zijn.

Slaperigheid
Het slaaptekort en de slaapproblemen ontstaan tijdens de puberteit als het 24-uurs ritme van een kind overgaat in een ritme dat bij volwassenen hoort. Er ontstaat er een grotere weerstand tegen slaperigheid en pubers kunnen het naar bed gaan langer uitstellen, terwijl de slaapbehoefte niet af- maar zelfs toeneemt, constateert dr. Bakker in zijn proefschrift.

De promovendus adviseert om de overgang van het ene naar het andere ritme ongestoord te laten verlopen door tijdens de adolescentie zoveel mogelijk aan de fysiologische slaapbehoefte en regelmaat vast te houden. “Omdat een dergelijk advies voor gezonde adolescenten in de hedendaagse wereld onmogelijk is op te volgen, zouden ter preventie van slaaptekort bij adolescenten de middelbare scholen ’s morgens een uur later moeten beginnen. Een gunstige uitwerking op de leerresultaten is in verschillende onderzoeken al eerder vastgesteld”, schrijft Bakker.

 

Deel dit artikel