28 maart 2024

DDW: anarchistisch en sjiek

COLUMN | De Dutch Design Week (DDW) is in zeventien jaar in zijn soort uitgegroeid tot het grootste evenement van Noordwest Europa. Ook dit jaar vinden naar verwachting weer 250.000 bezoekers hun weg naar de vele tientallen locaties waar ontwerpers van allerlei pluimage hun creatieve uitingen aan de wereld laten zien.

Die drukte heeft ook een keerzijde. Op woensdagmiddag 21 oktober waren er althans op Strijp-S op sommige locaties lange rijen wachtenden. Maar het programma is zo overladen – volgens de organisatie geven 2400 ontwerpers acte de presence – dat een alternatief gauw gevonden is. Zeker als je buiten de gebaande wegen waagt.

Strijp-S is zonder meer een bijzonder stedelijk gebied. Op een afstandje ziet het complex van voormalige Philips-fabrieken er wat haveloos uit. Dat wordt nog eens versterkt door de wir war aan oude ruimtes op het binnenterrein. Laten we het erop houden dat we hier te maken hebben met ‘work in progress’. Leuk en aardig al die complexen waar je nog de sfeer ruikt van de jaren vijftig, en al die buizen die van hot naar her gaan, een hier en daar zou een passende restauratie niet misstaan.

Creatieve chaos

Anderzijds, de vaalheid van het complex past goed hij het anarchistische sfeertje dat er ook hangt op Strijp-S. Het deed mij denken aan de tijd dat we in Hilvarenbeek op de Vrijthof de Bikse Fiste organiseerden. Daar moesten we vanwege een beperkt budget ook al onze creativiteit en vindingrijkheid aanwenden om het publiek iets bijzonders te kunnen bieden.

Het publiek dat DDW bezoekt is zeer gemêleerd. Ik zag nu en dan ook groepen heren en dames in sjieke pakken over het terrein flitsen. Misschien wel op zoek naar die ene onbekende ontwerper (m/v) die het talent in zich heeft om uit te groeien tot een nieuwe Daan Roosegaarde.

Het is niks teveel gezegd dat Strijp-S een broedplaats is voor creatievelingen. Al die vooral jonge mensen die ergens in een van die voormalige fabrieksruimtes hun ziel en zaligheid leggen in hun ontwerpen. Vaak ook met engagement, want anders dan vaak gezegd, is de jeugd niet cynisch of onverschillig ten aanzien van de samenleving. De jeugd op Strijp-S in ieder geval niet. Het hergebruiken van materialen, het verlangen naar een schonere en eerlijkere wereld, behoort tot het dna van de Strijp-S populatie.

Uiteraard dragen ook de artistiek georiënteerde opleidingen hun steentje bij aan Strijp-S en DDW. Fontys, Hogeschool Zuyd, SintLucas, om maar eens wat te noemen. En natuurlijk de TU/e. SintLucas gaat zich trouwens ook vestigen op Strijp-S. Aan het begin van het nieuwe studiejaar wordt het gebouw in gebruik genomen.

Deel dit artikel