24 oktober 2020

Webcollege effectief bij ‘struikelvakken’

TILBURG | NIEUWS | Eerstejaars studenten die via de computer videocolleges over zogeheten struikelvakken als statistiek en accountancy hebben gevolgd halen betere cijfers. Het gaat om colleges die een aanvulling vormen op de bestaande hoor- en werkcolleges. Een experiment met deze webcolleges op de Universiteit van Tilburg heeft de slagingspercentages opgetrokken van 50 naar 70 procent.
 
De webcolleges bieden de docent de mogelijkheid om dieper op lastige onderdelen van de leerstof in te gaan en cases te ondersteunen met toelichtende sheets. De student maakt zelf uit welke stukken van een webcollege hij of zij wenst te volgen. En als de stof niet helemaal helder is, kan de student dat onderdeel opnieuw bekijken. De creatie van een virtuele leeromgeving biedt de docent verder de mogelijkheid om tussentijdse toetsen af te nemen, waar de studenten bonuspunten mee kunnen verdienen.
 
De inzet van webcolleges blijkt ook effectief als het gaat om het nabespreken van tentamens. De docent wordt dan vaak bestookt met e-mails van zijn studenten, maar door na afloop de opgaven en de antwoorden voor de camera door te nemen, zijn de meeste vragen van de studenten al beantwoord.
Het opnemen van webcolleges kost een docent extra tijd, maar daar staat tegenover dat hij veel minder tijd kwijt is aan het reageren op vragen van individuele studenten, zo blijkt uit het experiment.
 
Opvallend is volgens de Tilburgse universiteit dat het volgen van fysieke colleges nauwelijks te lijden heeft onder de introductie van de virtuele colleges. “De studenten zijn enthousiast over de nieuwe werkvorm en ze zijn veel actiever bezig met de stof”, aldus de universiteit. De ontwikkeling van de webcolleges is een initiatief van docent Accounting Bob van den Brand, die met zijn idee al twee onderwijsprijzen in de wacht heeft gesleept.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Deel dit artikel