28 oktober 2020

Fontys geeft met experiment iPads digitale revolutie in het onderwijs een zet

EINDHOVEN | NIEUWS | De digitale revolutie die zich in het onderwijs zou voltrekken is al vaak voorspeld, maar de vernieuwing is er tot nu toe een van kleine stapjes. Maar wellicht gaat de iPad, de nieuwste vinding van Apple, daar verandering in brengen.
 
Fontys Hogescholen heeft de overtuiging dat de iPad wel eens een serieuze omslag teweeg zou kunnen brengen. Om na te gaan of die veronderstelling klopt is gisteren op de vestiging aan de Rachelsmolen in Eindhoven het startsein gegeven voor een grootschalig experiment. Honderd studenten gaan gedurende een half jaar in de onderwijspraktijk van alledag de toegevoegde waarde van de iPad onderzoeken. Anytime, anyplace, anywhere, zoals dat in jargon heet. De studenten vormen gezamenlijk één grote denktank.
 
Studenten van de pabo nemen hun iPad in ontvangst.
Afgaande op de opgewonden stemming in de afgeladen collegezaal, waar de presentatie van iFontys Mobile plaatsvond, is voor de studenten het experimentele karakter niet eens nodig. Zij lopen weg met dit nieuwste staaltje van ict-innovatie. Dat bleek al op het moment dat het gerucht ging dat het experiment er aan zat te komen, honderden studenten meldden zich spontaan om mee te doen.
 
Nienke Meijer, lid van de raad van bestuur van Fontys Hogescholen, is blij met de gretigheid van de studenten om mee te doen. “Zoiets kun je niet van bovenaf opleggen. De gebruikers – docenten en studenten – moeten erin geloven. Het is nu aan de studenten om te laten zien wat de mogelijkheden zijn van de iPad en dat de inzet de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. We zijn bewust niet begonnen met het schrijven van een dikke nota, laat het maar gebeuren. ”
 
• Nienke Meijer, lid van de raad van bestuur, geeft aan een volle collegezaal toelichting op het experiment.

Vrije geest
Het experiment zal geheel in de vrije geest van de digitale wereld worden uitgevoerd. De deelnemers wisselen in communities ervaringen uit en gaan in de praktijk uitvogelen wat wel en niet werkt. Learning by doing. Een ontdekkingsreis naar nieuwe oorden in het onderwijs. Tijdens de presentatie kregen de aanwezigen al een voorproefje. Er werd druk getwitterd over de start van het experiment en dat was weer te volgen op laptops, iPads en mobieltjes in alle soorten en maten.  
 
Overigens is het experiment niet alleen gericht op het onderwijsproces als zodanig, maar ook op toepassingen in het werkveld. Zo vertelde Niels Engelaar, docent aan de Fontys Hogeschool Sociale Studies, hoe in de zorg meer gebruikt gemaakt zou kunnen worden van de verworvenheden van de digitale apparatuur.
 
De honderd studenten, afkomstig van alle instituten, krijgen de iPad in bruikleen en na afloop van het experiment mogen ze het tablet voor een schappelijke prijs overnemen. De goedkoopste iPad kost in de winkel ongeveer 500 euro.
 
Pabostudent
Melanie Pengel (22), tweedejaars studente aan de pabo, is een van de uitverkoren studenten die aan het experiment mee mag doen. Het is vooral uit nieuwsgierigheid dat ze zich heeft aangemeld. “Ik ben geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en ik wil graag zien wat de iPad voor het onderwijs betekent.” De studente, die eerder de mbo-opleiding marketing en communicatie heeft gedaan, heeft bewust voor de pabo gekozen.

“Ik wilde als kind al juf worden, maar ik ben toch eerst iets anders gaan doen. Na het mbo kwam ik er achter dat leerkracht toch wel een heel mooi vak is en ben ik toch opnieuw aan een studie begonnen. Ja, ik ben nu wel lang aan het studeren, maar ik heb het wel voor over.” Ze verwacht niet dat de iPads ook snel het basisonderwijs zullen veroveren. “Dat is te kostbaar, maar je ziet wel dat heel veel scholen al digiborden hebben aangeschaft.”
 
 

 
 
 

Deel dit artikel