28 oktober 2020

Norbertuscollege zeer succesvol met mentorproject


ROOSENDAAL | ACHTERGROND | Het Norbertuscollege in Roosendaal begon al in 2002 met een mentorprogramma voor leerlingen die wel een steuntje in de rug konden gebruiken. Na acht jaar is het positieve van deze aanpak duidelijk zichtbaar.
 
Tachtig procent bedraagt het succespercentage, stelt Kees Maas van het Norbertus. Leerlingen vervolgen hun opleiding op het gewenste niveau, maken betere keuzes als een overstap nodig is. En voor de overige twintig procent geldt dat het zelfvertrouwen van de betrokken leerlingen is toegenomen en dat ook zij bewuster met keuzes voor een vervolgstudie bezig te zijn.
 
Het Norbertus startte acht jaar geleden met het mentorproject omdat men vaststelde dat er met name onder allochtone leerlingen problemen waren, waar ze mee bleven lopen. De drempel van de counselorkamer was te hoog. De school besloot haar licht op te steken bij Palet en zo ging het balletje rollen.
 
Er werd begonnen met een groepje van vijf leerlingen, dat was bewust om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Aanvankelijk alleen allochtone leerlingen, die gekoppeld werden aan een mentor met eenzelfde achtergrond. Die mentoren, succesvolle jongvolwassenen van buiten de school, waren een rolmodel.
 
Omdat de mentoren geen directe relatie hadden met de school waren ze voor de leerlingen, zo bleek, erg toegankelijk. Het maatjesgevoel ontstond. Vanuit die relatie groeiden mooie dingen. Leerlingen bloeiden op, kregen meer zelfvertrouwen, werden meer gemotiveerd, gingen beter presteren en eventuele problemen werden bespreekbaar. Winst op veel fronten.
 
Ook voor de mentoren. Het bleek verassend leuk te zijn om een leerling te helpen, het gaf veel voldoening en het was leerzaam. Inmiddels draaien jaarlijks tien tot vijftien leerlingen mee in het mentorprogramma, allochtoon en autochtoon.
 
Basisscholen
Voor het initiatief kwam al gauw belangstelling uit wetenschappelijke hoek (Universiteit van Amsterdam) en tal van andere scholen. In West-Brabant doen nu ook Da Vinci College (vmbo) en het Zoomvlietcollege (mbo) mee.
 
En een heel belangrijke stap is enkele jaren geleden gezet richting het primair onderwijs. Op vrijwillige basis begeleiden 13 leerlingen uit bovenbouw van het Norbertus 13 leerlingen van de Fatimaschool in Roosendaal. Recentelijk is ook het Gertrudiscollege met haar vmbo-afdeling aangesloten bij het project. Het plan is dit schooljaar in het kader van de maatschappelijke stage het aanbod richting basisonderwijs uit te breiden.
 
Belangrijk is ook de steun van vier ‘ambassadeurs’:  Jack Biskop, oud-lid van de Tweede Kamer voor het CDA; Brigite van Haaften, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant; – dhr. Kees Jongmans, wethouder van de gemeente Roosendaal voor de PvdA en Adriaan Frijters, directeur van Nationale-Nederlanden.
 
Dit artikel is een samenvatting van een inleiding die Kees Maas van het Norbertuscollege op 19 mei 2010 heeft uitgesproken tijdens het symposium ‘Met een mentor sta je sterk’.
 
 

Deel dit artikel