19 oktober 2020

Brabantse uitgevers zien versnelling digitaal onderwijs

DEN BOSCH | TILBURG | NIEUWS |  Het digitale onderwijs is aan een stevige opmars bezig. De toonaangevende educatieve uitgeverijen Malmberg en Zwijsen zien een duidelijke versnelling van het gebruik van digitale leermiddelen.

 
“Verschillende ontwikkelingen vallen samen. De meeste scholen hebben nu een goed werkende ict-infrastructuur, dat is een belangrijke voorwaarde. Er zijn de afgelopen jaren veel digitale leermiddelen ontwikkeld door de uitgevers. In het voortgezet onderwijs zie je dat mede door de gratis schoolboeken er nu gekeken wordt naar meer gebruik van die digitale leermiddelen.”
“In het basisonderwijs neemt het gebruik toe omdat scholen massaal geïnvesteerd hebben in digiborden”, zegt René Montenarie, algemeen secretaris van de GEU, de branchevereniging van educatieve uitgeverijen.
 
De digitale revolutie in het onderwijs is al vaak voorspeld, maar van een echt grote  doorbraak was tot nog nauwelijks sprake. Ook Frans Schouwenburg, sectormanager van Kennisnet, ziet dat de toepassing van digitaal lesmateriaal nu in een stroomversnelling is geraakt.  Dat komt volgens hem mede doordat het gebruik van de computer in de privésituatie nu helemaal is ingeburgerd.
 
Digiborden
De educatieve uitgeverijen Malmberg in Den Bosch en Zwijsen in Tilburg bevestigen die trend en zien hun verkopen stijgen. Sinds de opkomst vanaf 2007 van de digiborden is er voor leerkrachten een belangrijkrijke drempel weggenomen om met ict aan de slag te gaan.

“Ook wij zien een sterk groeiende vraag naar digitale producten. De verhouding digitaal en traditioneel boek zal zeker veranderen, maar het gedrukte boek zal niet snel verdwijnen”, aldus Anneke Blok, directeur van Uitgeverij Zwijsen in Tilburg.
En het bedrijf Cédicu in Helmond, dat digitale lespakketten voor het basisonderwijs maakt, signaleert eveneens een groeiende belangstelling.

[Ook gepubliceerd in Brabants Dagblad 28/09/2010]

► Lees hier het interview met Jan van Miert van Malmberg

Deel dit artikel