19 november 2019

Microsoft benoemt basisschool De Talententoren tot mentorschool

INNOVATIE | Voorbeeld van vernieuwing, ict-basisschool De Talententoren

STERKSEL | NIEUWS | Basisschool De Talententoren in Sterksel is door Microsoft aangewezen als internationale mentorschool. Dat houdt in dat de school meerdere scholen in het buitenland gaat begeleiden in de ontwikkeling van 21e eeuws onderwijs.
 
Directeur Thieu van der Donk van De Talententoren, aangesloten bij schoolbestuur SKOZOK, is zeer trots op de uitverkiezing. “Dat komt voor ons zeer onverwacht. Er is maar een andere school in Nederland, de Droomspiegel in Almere, die tegelijkertijd ook als mentorschool is aangewezen.” De mentorscholen zijn onderdeel van het Learning Innovative Schoolsprogramma van Microsoft, dat hiermee een bijdrage wil leveren aan innovatie van het onderwijs.
 
Alle deelnemende scholen zijn actief bezig met onderwijsinnovatie. Ze wisselen onderling kennis en ervaringen uit, op conferenties maar ook via gebruikmaking van de nieuwste apparatuur voor videoconferencing. En de scholen krijgen feedback van beroemde onderwijskundigen zoals de Canadese hoogleraar Michael Fullan.
 
Wereldwijd
Wereldwijd zijn er in elk land enkele scholen geselecteerd die aan dit programma meedoen. Het gaat om scholen die vernieuwend bezig zijn en daarbij gebruik maken van ict. Eenmaal uitverkoren krijgen de scholen de status van Pathfinder School, dit jaar zijn dat er 65. “Je wordt dan gekoppeld aan een mentorschool die al veel ervaring heeft met innovatie, in ons geval was dat een school in Australie”, aldus Van der Donk.
 
Maar nu heeft De Talententoren zich zover ontwikkeld dat ze zelf de status van mentorschool heeft verworven. In de hele wereld zijn er nu 23. Binnenkort zal op een meeting in Kaapstad duidelijk worden welke partnerschool De Talententoren onder haar hoede krijgt.

Het gebouw van De Talententoren in Sterksel is een jaar geleden in gebruik genomen.

Kleine school
Dat juist een kleine basisschool met nog geen 130 leerlingen in Sterksel (gemeente Heeze-Leende) zo in de picture van Microsoft staat is voor een buitenstaander wellicht verwonderlijk, maar niet voor Van der Donk. Hij timmert op het vlak van innovatie al een flink aantal jaren aan de weg, vanuit de gedachte dat onderwijs niet los staat van de maatschappij en dus mee zal moeten gaan met de veranderingen die zich daar voltrekken.
 
De toepassing van computertechnologie – zie het gebruik van geavanceerde mobiele telefoons – neemt een steeds hogere vlucht. En het onderwijs zal de kinderen daar goed op moeten voorbereiden, zegt Van der Donk.
 
Antwoord
Maar hoe doe je dat als onderwijs? Wat is de rol van ict? En hoe kunnen we er voor zorgen dat het onderwijs voor àlle kinderen zo boeiend is dat ze met plezier naar school gaan? Dat zijn vragen waarop scholen als De Talententoren door onderzoek en door uitproberen een antwoord op wil geven.
 
Het nieuwste project van De Talententoren is dat alle leerlingen een laptop hebben gekregen – een zogheten Skoolmate – waardoor ze thuis aan opdrachten en projecten voor school kunnen werken of oefeningen doen, binnen de digitale leeromgeving van de school. Deze laptops zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen, ze kunnen bijvoorbeeld tegen een flinke stoot of val.
 
 
 

Deel dit artikel