25 oktober 2020

De roosterpolitie

COLUMN | Het is maar één zinnetje in het regeerakkoord maar het is wel een intrigerend zinnetje. Het staat in hoofdstuk 8 dat gaat over het onderwijs: ‘Scholen gaan roosters maken zonder tussenuren en voorkomen lesuitval.’
 
Wat een lumineus idee! Het klinkt net zoiets als: De NS zorgt er voortaan voor dat álle treinen op tijd rijden. Of: De Tweede Kamer zal geen ingewikkelde regels uitvaardigen. Of: Het kabinet zit altijd de rit uit.
 
Wat zou ons minderheidskabinet met dit beleidsvoornemen voor ogen staan, vroeg ik me af. Zou dit dé kwaliteitsverbeteringslag zijn die onze kenniseconomie moet opstuwen naar de top vijf van de wereld?
 
Hoe zou zo’n opdracht om geen gaten meer in het rooster te laten vallen in een regeerakkoord komen. Is het een strategische zet om de vermaledijde gedoogpartner PVV de wind uit de zeilen te nemen? Of is hier de hand van een bewindspersoon annex ouder zichtbaar die zich groen en geel ergert aan de tussenuren op de school van zoon of dochter?
 
Het lijkt er in ieder geval niet op dat ze het rapport van de commissie Dijsselbloem er op nageslagen hebben. Een van de conclusies in dit rapport was immers dat de overheid eindelijk eens het waanidee los moet laten dat je het onderwijs vanuit de Haagse Hoftoren tot op de werkvloer kunt aansturen.
 
Feit is dat de bedenkers van deze maatregel nooit over de schouder van een roostermaker hebben meegekeken. Want het ontwerpen van een rooster is, zeker op een grote school waar de leerlingen keus hebben uit meerdere profielen, hogere wiskunde. Het is een illusie te denken dat je een rooster kunt maken zonder een enkel tussenuur.
 
En wie gaat dat controleren? Daarvoor wordt een nieuwe dienst in het leven geroepen: De roosterpolitie! Want volgens mij zijn daar die 500 animal cops voor bedoeld. Scholen zijn immers een soort bio-industrieel complex, een intensieve leerlinghouderij, dus daar zal een animal cop ook wel verstand van hebben.
 
Met zakjapannertjes in hun hand stormen ze de scholen binnen om de roostermakers bij hun lurven te pakken en verantwoording te eisen over het vrije lesuur tussen Frans en aardrijkskunde van klas 5c. Het moet  niet knettergekker worden.
 
 

Deel dit artikel