21 oktober 2020

Als de bel gaat…

Beroep: Onderwijs | Aflevering 1.17
 
COLUMN | Dit verhaal is enkele jaren oud. Het is by far het leukste verhaal uit onderwijsland en het gaat over de eerste lesdag op de Tilburgse MTS van een jonge, onervaren collega uit de randstad. Hij is naar Tilburg gekomen om les te geven en moet nu aan de bak. Hij is nerveus – een beetje.

De eerste lesuren gaan wel, vindt hij zelf (wat de leerlingen ervan vinden weten we niet). Dan komt het laatste uur vóór de middagpauze, hij ontspant zich al enigszins: deze klas nog en dan even rust.
Het is een eerste klas werktuigbouwkunde, zo’n 25 jongens van een jaar of 17, 18. Veel boerenzoons, traditioneel onder de werktuigbouwers. Flinke kerels over het algemeen. Eigenlijk zijn ze nogal rustig, constateert onze collega opgelucht, maar het is een gespannen rust.

Hij begint welgemoed met de les, het verhaal vertelt niet waar de les over ging maar een goede gok is (de collega kennende) dat hij iets vertelde over het ijzer-koolstof diagram: het alfa en omega voor werktuigbouwers. De collega gooit zich vol overgave in de strijd. Hij heeft het gevoel dat het wel overkomt, de klas blijft rustig, aandachtig zelfs.

Ha, een vraag: achterin steekt een leerling zijn vinger op.
Ja?
Meneer, als de bel gaat, mogen wij dan allemaal gaan?
Onze collega vindt dit een vreemde vraag, dat spreekt toch vanzelf? Dus hij antwoordt argeloos.
Ja, zegt hij, als de bel gaat mogen jullie allemaal gaan.

Meteen na die woorden staat een jongen vóór in de klas op en verlaat het lokaal. Vóór de collega adequaat kan reageren staat ook de rest van de hele klas op en loopt het lokaal uit. Verbijsterd blijft onze debutant alleen achter in het lege lokaal.  

In de eetpauze wordt het hem uitgelegd:
Ja, die klas, dat is een eigenaardige klas, dat klopt wel. Weet je hoe die jongen heet, die als eerste ging?
Nee, de collega kende de namen nog niet.
Die heet De Bel.

► Lees hier de vorige aflevering

Deel dit artikel