23 augustus 2019

Internationale prijs voor succesvolle webcolleges docent UvT

TILBURG | NIEUWS | De universitair hoofddocent economie Bob van den Brand van de Universiteit van Tilburg heeft een prestigieuze internationale prijs, de Rich Media Impact Award, ontvangen voor zijn effectief en gevarieerd gebruik van audiovisuele middelen in het onderwijs.
 
Van den Brand zet op aansprekende wijze weblectures en weblogs in voor het behandelen van ingewikkelde lesstof en het geven van feedback op tentamens.  Studenten kunnen online extra uitleg krijgen over ingewikkelde kwesties en vragen stellen aan de docent. Studenten van het eerstejaarsvak Accounting bijvoorbeeld, hoeven niet op de officiële tentamenuitslag te wachten maar kunnen direct na het tentamen inloggen in een live streaming. Daarin neemt Van den Brand voor de camera het tentamen door en geeft hij feedback aan de studenten.
 
Tentamens
Zestig tot tachtig procent van de studenten bekijkt de live streaming direct na het tentamen. “De student weet direct hoe hij zijn tentamen heeft gemaakt en de docent krijgt veel minder e-mails van studenten.”Dit is een nieuwe stap in het project van video-opnames van colleges en kleine webtoetsen in de economische opleidingen, stelt Van den Brand. Dankzij diverse webtoepassingen slaagde vorig jaar zeventig procent van de studenten voor het vak Accounting, terwijl dit percentage eerder op vijftig procent lag. Na dit succes zullen de videocolleges in meer economische opleidingen worden toegepast.

De Rich Media Impact Award, ingesteld door de firma’s Sonicfoundry en Media Mission om de meest innovatieve gebruikers van hun product Mediasite te belonen, werd op 18 mei uitgereikt in Madison, Wisconsin. In februari won het project van Van de Brand al de eerste prijs op nationaal niveau.
[Bron: Persbericht]

► Ga hier naar een videopresentatie over de webcolleges
 
► Lees hier het artikel Webcolleges effectief bij ‘struikelvakken’

Deel dit artikel