29 maart 2020

Aanslag op Stappegoor

Beroep: onderwijs | Aflevering 2.34

COLUMN | Op de foto ziet u drie ‘gemaskerde’ jongens die op de parkeerplaats van Stappegoor de auto van één van onze directeuren te lijf gaan. Ik had er de volgende tekst bij gemaakt: ‘carwash-aanslag door gemaskerde vandalen’
Drie zorgvuldig gemaskerde vandalen sloegen afgelopen dinsdag genadeloos toe op ons ROC in Stappegoor: in een mum van tijd werd de auto van directeur De Jong aan de buitenkant van alle vuil ontdaan.

De Jong reageert beduusd: ‘Zoiets verwacht je toch niet? Ik weet ook wel dat mijn auto niet onberispelijk schoon was, maar ja, dat kan gebeuren, toch? Ik had me voorgenomen om hem komend weekeinde te poetsen, maar dat hoeft nu ook niet meer.’

Vermoedelijk is de carwash-aanslag het werk van een aantal studenten verenigd in de Succesklas. Die gaat op dinsdag 5 juni / van 8 – 17 uur zo veel mogelijk auto’s wassen voor € 5,- per auto, en zou op deze manier publiciteit zoeken. Dus voor alle ROC-medewerkers die voor € 5,- hun auto van buiten gepoetst of voor € 2,50 van binnen gestofzuigd willen hebben: Dinsdag 5 juni, 8 – 17 uur, Stappegoorweg 183. De opbrengst gaat naar het KWF.
Commentaar van De Jong: ‘Ja, die van mij hoeft nu niet meer dus die 5 euro lopen ze mis!’

U gelooft daar natuurlijk niets van. U weet ook wel dat dit een stunt is om wat publiciteit te krijgen voor die actie (als het maandag is als u dit leest: morgen kunt u op Stappegoor terecht), maar toch waren er collega’s die tegen mij zeiden: wat een seikert, die De Jong, dat ie geen 5 euro wil betalen voor die actie.’
Kijk, dat stukje van die info geloofden ze weer wél. Terwijl De Jong natuurlijk in het complot zat en met de auto was gekomen (meestal fietst hij)  omdat die ’wat naar rechts trok’. Zoiets kunnen ze bij de afdeling motorvoertuigentechniek makkelijk repareren – op zo’n manier is een technische school wel makkelijk.

En de ‘Succesklas’? Tja, daar ligt de minister van Onderwijs van wakker. Dat zijn jongens en meisjes die ‘verkeerd’ gekozen hebben, vorig schooljaar. Die na een paar weken of maanden op hun nieuwe school tot de conclusie kwamen dat deze opleiding niet is wat zij voor ogen hadden, toen zij die keuze maakten. Ai.

Wij verzamelen deze spijtoptanten in een klas, houden ze op school en begeleiden ze gedurende de rest van het schooljaar in het maken van een nieuwe keuze. Daar beginnen ze dan met frisse moed eind augustus aan. En één van de opdrachten die zij krijgen, aan het einde van dit keuzejaar, is: organiseer een actie voor een goed doel. Die actie dat is dus de car wash. Het goede doel is het KWF.

‘Waarom het KWF?’, vroeg ik, toen ze bij mij kwamen voor het ontwerp van de poster.
Stilte.
‘Weten jullie wat het KWF is, wat die letters betekenen?’
Drie man sterk zijn ze naar mijn kamer gekomen, de pr-commissie van de actie voor het KWF. Het KWF? Ze zwijgen stil.
‘Die k is toch iets met kanker’, probeert er één.
‘Bijna goed’, onderwijs ik streng. ‘Die k is van koningin, het koningin wilhelmina fonds. Maar je hebt wel gelijk: ze zijn tegen kanker.’   
Opgelucht poetsen ze de plaat – en dinsdag uw auto.  Alles voor het KWF!

► Vorige column Het cv van de voorzitter

Deel dit artikel