14 juli 2020

Serieus spelletje

Beroep: Onderwijs | Aflevering 3.3

COLUMN | 400 jaar voor Christus bedacht Plato dat leren eigenlijk een spel moest zijn. 2500 jaar later zijn de vijftien jongens en één meisje van klas MB21a om half twaalf in de ochtend van 22 juni nog steeds geconcentreerd bezig een achtbaan te bouwen en daar karretjes doorheen te sturen – op hun beeldscherm welteverstaan. Serious gaming!

Nog steeds geconcentreerd bezig… ze zijn hier om negen uur vanochtend mee begonnen en het is niet zomaar een spelletje, als u dat soms dacht. Het is serious: ze leren er vaardigheden uit hun vak mee en hun vak is: metaalbewerken.

In het spel moeten ze onderdelen voor de achtbaan ontwerpen en maken, virtueel, en zo leren ze bewerkingen: draaien, frezen, boren etc. Als ze het goed doen, verdienen ze punten (die hier natuurlijk ‘credits’ heten) en daarmee bouwen ze stap voor stap hun achtbaan. Op het moment dat ik het lokaal binnenkom (half twaalf), razen er al behoorlijk wat karretjes over de achtbanen. Ze vliegen er soms ook uit:
‘He, dat is niet goed, die bocht moet ik ophogen’, bromt de bedenker/ontwerper/maker/exploitant van de kermisattractie afwezig achter zijn beeldscherm.
Dat is geen slechte prestatie, deze gasten een hele ochtend geconcentreerd aan de gang houden. Daar neem ik mijn pet voor af en Plato zou er voldaan naar hebben gekeken.

De volgende dag zoek ik de groep op in het praktijklokaal. Ze zijn aan het knutselen, maar een achtbaan wordt het niet. Wel een soort attractie: een kartonnen masker met lampjes en een sensor. Als je je hand ervoor beweegt, dan knipperen de lampjes – en vervolgens spuugt hij je nat. Geinig.

Ik maak een foto en praat even met Mark Peijnenburg (woont in Oisterwijk en heeft op Durendael vmbo gedaan. Is eerstejaars fijnmechanische techniek en heeft dit jaar ook al stage gelopen, bij GMI in Tilburg.) Gisteren hebben ze dus de hele dag zitten gamen. En vandaag?
‘Blaasdingetje gemaakt.’
Juist, ik weet het weer: deze jongens zijn kort van stof.
Hoe werkt het?
Hij wijst: ‘Sensor. Als je er je hand voor houdt komt er lucht en water uit.’
En heb je dat nou geleerd van dat gamen?
Hij kijkt me aan en haalt zijn schouders op.
Nou?

Het antwoord laat even op zich wachten. Min of meer tegen zijn zin komt er dan uit: ‘Ja, het heeft wel geholpen.’
Ik snap het: hij is al een jaar bezig met die opleiding, hier in dat lokaal vol gereedschap en machines. Hij heeft stage gelopen bij een bedrijf. Wij moeten dus niet denken dat hij zijn vak nu ineens geleerd heeft van een computerspelletje, serieus of niet. Hij kon al wat.
En Plato? Die zou trots op hem zijn. Leren is spelen – maar niet alleen spelen.

► Kijk op www.kenteqcraft.nl

► Lees hier de vorige aflevering

Deel dit artikel