16 juli 2019

Verneukte kop

Beroep: Onderwijs | Aflevering 4.13

COLUMN | Er wordt wat losgelaten op het onderwijs aan beleidsvoornemens en uitvoeringsnotities, maar dat moet niet verhullen dat het om directe interactie tussen mensen gaat: zonder persoonlijk contact tussen leraar en leerling is onderwijs de moeite van het geven niet waard. En je kunt nog eens lachen ook, met al dat opvoeden dat wij doen.

Het kappersteam had onlangs besloten tot een beschavingsoffensief. De eerstejaars waren dit jaar wel erg rauw gebekt. Het ging allemaal luid en duidelijk en plat en hard door het kapperslokaal en daar ‘moeten we toch eens iets aan doen.‘ Beleefder graag! Goede manieren horen erbij in de kapsalon, je hebt tenslotte direct contact met klanten. Nederlands graag in plaats van dat Tilburgs. En geen schuttingtaal meer alsjeblief.

De eerstejaars werden aldus vermanend toegesproken en door de consequente aanpak van het hele team leek het nog te werken ook, constateerde men tevreden in de docentenkamer. ‘Ha! Zie je wel!’, kregen de sceptici te horen. ‘Als je maar één lijn trekt dan kan het best.’

Jawel, vertelde een collega vorige week, maar met mate. Want ze had gisteren de eerstejaars gehad bij het werken aan de kunstkapsels en inderdaad, het ging allemaal best netjes. Met twee woorden zelfs:
‘Juffrouw Monique, juffrouw Monique’, riep Mariska op een gegeven ogenblik door het lokaal.
‘Ja Mariska, wat is er?’, had ze bezorgd geantwoord want Mariska klonk een beetje paniekerig.
En toen kwam geëmotioneerd en in plat Tilburgs de geschrokken uitroep:
‘Ik heb toch hil dieje kop verneukt.’

Deel dit artikel