23 augustus 2019

Prof. Lemmens (TU/e): Technische studie universiteit niet langer afvalrace

EINDHOVEN | ACHTERGROND | Technische universitaire studies hadden tot voor enige jaren een wat dubieus imago. Voor veel studenten was het een afvalrace. Maar dat is veranderd en de collegebanken stromen weer vol.

 

Door Emmanuel Naaijkens

________________________________

 

De scholier die zich in het verleden hoopvol meldde op een open dag van een technische universiteit, keerde niet zelden een illusie armer naar huis terug. Want hij – soms een zij – had te horen gekregen dat een bèta technische studie héél zwaar is. En dat doorgaans met kerstmis de helft van de eerstejaars al was afgehaakt. Niet bepaald een stimulans dus om techniek te gaan studeren. Het bedrijfsleven klaagde steen en been: jongeren zouden geen interesse meer in techniek hebben.

Dat beeld is gelukkig achterhaald, zegt prof. Lex Lemmens, directeur van het Bachelor College van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). “De studierendementen en de uitvalpercentages waren inderdaad dramatisch. En dat was echt niet te wijten aan het niveau van de scholieren. Het had te maken met de inrichting van ons onderwijs.” Drie jaar geleden is het studieprogramma op de TU/e stevig op de schop gegaan, na onder andere een uitvoerige consultatie van de middelbare scholen in de regio. “Daar kregen we te horen dat ze huiverig waren om hun leerlingen een technische studie te adviseren. Zelfs voor hun beste leerlingen was de studie vaak een hordeloop. Die kritiek hebben we ons aangetrokken.”

• Steeds meer meisjes schrijven zich in voor een technische studie aan de universiteit.

Dat zoveel studenten struikelden had er ook mee te maken dat het programma op de middelbare school en dat van de universiteit niet goed op elkaar afgestemd waren. Op het gebied van wiskunde bijvoorbeeld beschikten de leerlingen over andere kennis en vaardigheden, dan waar de universiteit van uitging. Die leemte brak veel eerstejaars op. Met wiskunde B in het examenpakket (N-profiel) zijn scholieren nu goed voorbereid, zegt de directeur. En als ze ook nog eens wiskunde D hebben gedaan is dat een pré.

Vrijheid
“We hebben ook geconstateerd dat studenten in het eerste jaar erg zoekende zijn. Ze staan meer op eigen benen, ze proeven aan de vrijheid. Ze moeten nog een goede studiehouding ontwikkelen. We hebben gezegd, we gaan ze bij de start meer helpen. Bijvoorbeeld door in een vak twee keer onderweg te toetsen in een kwartiel, zodat een student tijdig kan zien of hij de stof onder de knie heeft. En daar niet pas bij een tentamen achterkomt. Ja, dat klinkt als een schoolse aanpak, maar onze eerstejaars hebben er baat bij. In tweede jaar schakelen we over naar een academische aanpak en komt verantwoordelijkheid meer bij de student te liggen.”

Ook is de verdeling van de vakken over het studiejaar gelijkmatiger, zodat een student niet hopeloos achterop raakt als het even tegenzit. De nieuwe aanpak van de TU/e werpt zijn vruchten af. De uitval is fors verminderd, de groei zit er stevig in. En de instroom is tegenwoordig heel divers. Van de ‘hardcore’ techneuten tot de mensgerichte bèta-generalisten die zich bijvoorbeeld zorgen maken over het klimaat. En ook zijn er meer meisjes die de collegebanken bevolken.
[Dit artikel is eerder geplaatst in de onderwijsbijlage van BD en ED]

 

 

 

 

 

 

 

Bron: TU/e

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel