23 oktober 2020

In de combatzone…

Beroep: onderwijs | Aflevering 5.20

COLUMN | Enthousiaste (maar niet te) studenten zijn onze beste ambassadeurs dus die zetten wij graag in als vmbo’ers contact zoeken. Vier leerlingen van het Pius in Bladel zijn bezig met een werkstuk over de Royal Dutch Airforce en willen bij ons komen kijken in de hangar. Kan dat? Natuurlijk kan dat! Wij zetten Tommy Tomaszewski in, die heeft, samen met studiegenoot Bas Verboven, een prijs van maar liefst € 5000,- gewonnen met een zelf ontworpen en gebouwde hexacopter. Als de afspraak gemaakt is ga ik zelf ook even kijken, want als een student tegen leerlingen praat hoor je allicht eens iets anders dan de geijkte verhalen.

Dat blijkt te kloppen, het verhaal wordt een stuk spannender:
‘Als je als vlieger de combatzone invliegt, wil je weten wat er vóór je zit, waar je op gaat schieten dus. Daar heb je die radar voor.’
‘En achter je’, vraagt een bijdehante Piusleerling.
‘Ha! Achter je? Als er iets achter je zit dan ben je zelf doelwit en wordt er dus op je gejaagd, dat wil je niet. En met je radar moet je dus de range van je raketten kunnen bestrijken, qua vooruit kijken. Zo’n F-16 is een bomber / fighter / recon toestel.’

Voor alle duidelijkheid, wij hebben geen vlieger-opleiding, bij het ROC, het gaat om sleutelen aan vliegtuigen. Maar het zijn natuurlijk wel spannende verhalen en de Piusleerlingen zijn één en al oor.
Tommy: ‘Stage is leuk hoor, de stakers zijn veel higher dan. Je werkt in een echte omgeving en het gaat om kostbare spullen waar je mee werkt. Ik heb zelf in Engeland stage gelopen, bij een basis waar we werkten aan kisten uit de Tweede Wereldoorlog. Dat is heel apart, dat was namelijk allemaal mechanisch. Nu is alles fly-by-wire, oftewel elektronisch. Dat had je toen nog niet.’

Foto: Tommy staat helemaal rechts. De Piusleerlingen van links naar rechts: Igor Fiers uit Reusel, Dylan van Berkel uit Hulsel en Sil van der Heijden uit Hooge Mierde. 

Verderop in de hangar: ‘Kijk, hier leer je werken in kleine ruimtes.’
Vraagtekens. We staan anders wel in een erg grote ruimte, toch?
Tommy: ‘Het gaat om het sleutelen in de interne ruimtes van zo’n motor. Dat komt heel precies, je wilt geen boutjes verliezen want als ze in de motor vallen heb je al gauw een miljoen euro schade.’
Wow, dat is een duur boutje.
Tommy, ongeduldig: ‘Nee, het is niet het boutje dat zoveel kost, maar je kunt dat boutje niet in de motor laten zitten dus die hele motor moet uit elkaar en dat kan wel een week duren en ondertussen moet de klant wachten, nou, dat kost geld hoor.’ Wij begrijpen het.

Deel dit artikel