9 augustus 2020

Doet ie t of doet ie t niet?

Beroep: onderwijs | Aflevering 6.5

COLUMN | Kun je iets leren op de onderwijsbeurs? Dat mag je toch wel hopen, eigenlijk. Mijn les van dit jaar was: meisjes en techniek blijft een moeilijk verhaal.

Twee dagen bemenste ik, samen met enkele collega’s, het Techniekplein op de Onderwijsbeurs Zuid-Nederland in Eindhoven. Ik stond bij de toegang tot dat Techniekplein en het gebeurde enkele keren  dat ik een groep meisjes zag naderen en hen informeerde: ‘Jullie komen nu op het Techniekplein’, en dat dan ze spoorslags omkeerden. Eentje riep zelfs verschrikt en heel meisjesachtig ‘Oei’, alsof ik een vieze man was die zijn regenjas opendeed!

Maar gelukkig schrokken niet alle meisjes bij het woord ‘techniek’: collega Antoon de Brouwer wist regelmatig meisjes te verleiden om zijn zelf bedachte en gemaakte driedimensionale puzzel te doen. Het blijft natuurlijk wel de vraag bleef of dat ertoe leidde dat ze vervolgens serieuze informatie inwonnen over onze technische opleidingen, maar al die jongens die wij dus op onze technische scholen hebben zitten, vormen zelf weer een argument voor meisjes om een technische keuze te overwegen: ik leid regelmatig groepen vmbo’ers rond bij onze techniek-opleidingen en vorig jaar hoorde ik een meisje opgewonden tegen haar vriendin fluisteren: ‘Er zitten hartstikke veel jongens hier.’

Maar goed, we hebben dit jaar op het ROC Tilburg op Stappegoor een meisje gekozen als uitblinker bij onze opleiding mechatronica en die had een onverwacht motief om techniek leuk te vinden: ‘Bij  andere opleidingen en vakken heb je altijd discussie over wat goed is en wat niet, het gaat er altijd om wat je er zelf van vindt. Bij techniek is het gewoon zo en niet anders. Als het niet goed is, dan doet ie t niet. Klaar!’

Verfrissend.

 

Deel dit artikel