25 april 2017

‘Robot zal docent nooit overbodig maken’

robot_de_korenaar_1.jpgACHTERGROND | De robotisering staat plots in de belangstelling. Ook het onderwijs experimenteert. Hogeschooldocent Vincent Klabbers van pabo De Kempel in Helmond is nauw betrokken bij het experiment met robot NAO in de klas. ‘Een robot heeft op leerlingen een heel andere impact dan een iPad’. Een interview.

 

 

Tekst: Emmanuel Naaijkens

Hoe kwamen jullie als De Kempel op het idee om te experimenteren met een robot in de klas?
“De robot is ontwikkeld door het Franse bedrijf Aldebaran en wordt door ons vooral ingezet om studenten te leren programmeren. Wij vroegen ons af of je de robot ook in het basisonderwijs kunt inzetten. De Fransen waren geïnteresseerd, voor hen was dat iets nieuws. We hebben inmiddels twee robots. Nu zijn er ook scholen in Engeland die meedoen.”

Waar zijn jullie naar op zoek?
“We zoeken naar wat de meerwaarde van zo’n onderwijsrobot in de klas kan zijn. Er is geen artikel of boek waarin staat hoe het moet. We zijn echt aan het pionieren. Het onderzoek zal uit kunnen wijzen waar de grenzen liggen van de meerwaarde, we verkennen dat nu. Onderwijs is zo complex en zo groot dat er natuurlijk gebieden zijn waarvan je zegt ‘dat is goed geprobeerd’ maar daar weten we nu van dat dat niet veel oplevert. Op andere gebieden juist wel.”

Het ziet er wel futuristisch uit, een robot in de klas.
“De technologie biedt steeds meer mogelijkheden. Wie kon zich tien jaar geleden voorstellen dat als je over een glasplaat wrijft er van alles gebeurt? Een bril waarmee je achteruit kunt kijken en internetten? Een 3D-printer? Steeds denken we: dat is onmogelijk. En toch komt het er. Ons onderzoek is heel open, we zien wel waar we uitkomen. We nemen als hogeschool onze verantwoordelijkheid om studenten te laten zien wat er mogelijk is.”

Wat is het verschil tussen een iPad en een robot? Het zijn beide computers.
“Deze robot ziet er heel menselijk uit. Hij kan bewegen, hij spreekt. Dat heeft een hele andere impact. Een iPad kan niet bewegen en ziet er niet menselijk uit. Een iPad krijg je ook niet zo geprogrammeerd zoals de robot. Binnen een kwartier kan ik hem van alles laten zeggen, bij de iPad niet.”

Loopt het onderwijs achter in technologisch opzicht?
“Het onderwijs is een gebruiker, dan kan het niet anders dan dat je volgend bent. Maar de vraag of het onderwijs de ontwikkelingen te traag volgt vind ik niet zo interessant. Die vraag is al zo vaak gesteld. Ik denk so what. Feit is dat we als De Kempel voorop lopen en dat financieren we helemaal zelf. Wat we er voor terug krijgen is een kwaliteitsverbetering van onze opleiding omdat we onze studenten ervaring op kunnen laten doen met nieuwe technologie.”

Maakt de robot de docent overbodig?
“Dat zal naar mijn oordeel nooit gebeuren. Deze robot is een soort extra leermiddel voor kinderen en in die zin een verlengstuk van de docent. Het is een tool. Toen dertig jaar geleden met het Comeniusproject de eerste computers de school in kwamen was die zorg er ook. Nu vinden we dat een lachwekkende gedachte. NAO ziet er menselijk uit maar het blijft een computer. Altijd aangestuurd en geprogrammeerd door mensen.”
[Dit artikel is eerder geplaatst in de onderwijsbijlage BD en ED]

Docent Vincent Klabbers demonstreert robot NAO aan leerlingen van groep 8. Foto Emmanuel Naaijkens

 

> Lees ook de reportage ‘Kan de robot verliefd zijn?

 

 

Print Friendly