21 november 2017

Prof. Claessen: Jongens niet op achterstand in het basisonderwijs

HEERLEN | NIEUWS | Het is een telkens terugkerend verhaal: jongens zouden het in het basisonderwijs slechter doen dan meisjes. Een van de oorzaken zou de feminisering van het onderwijzend personeel zijn, er staan te weinig mannen voor de klas.

Deze week waren het onder meer de kranten van het AD die de veronderstelde onderprestaties van jongens weer op de nieuwsagenda plaatsten. Prof. Paul Kirschner (Open Universiteit) noemt dit mediaverschijnsel in zijn blog een soort Hydra, een veelkoppig monster ‘waarvan het blijkbaar niets toedoet hoeveel en hoe vaak je de kop afsnijdt, die komt terug’. Hij spreekt regelrecht van non-nieuws.

Zijn collega prof. Jos Claessen (Open Universiteit) heeft met een ingezonden brief in De Limburger geprobeerd de kwestie in de juis proporties te plaatsen. De Limburgse hoogleraar onderwijskunde wijst erop dat uit degelijk, meerjarig onderzoek blijkt dat jongens en meisjes in het basisonderwijs elkaar qua prestaties niet veel ontlopen. In het voortgezet onderwijs ontstaat er wel een verschil, wat volgens onderzoek van Kirschner verklaard wordt door de meer gedisciplineerde houding van meisjes.

De ingezonden brief van prof. Claessen is te lezen op de blog Onderzoek Onderwijs.

Zie ook:

Verschillen tussen jongens en meisjes niet overdrijven [2012]

Minister ziet geen noodzaak in apart beleid voor jongen [2011]

Pabo’s in Brabant: geen aparte opleiding voor jongens [2010]

Nijmeegse onderzoekers: jongens presteren niet minder [2010] 

 

 

Deel dit artikel