20 november 2019

SM* in Den Bosch

Beroep: onderwijs | Aflevering 3.36

COLUMN | Coen Free heeft een pamflet geschreven dat ik iedereen die betrokken is bij het (beroeps-)onderwijs, op de werkvloer of beleidsmatig, van harte aanbeveel. Het leest vlot, Free heeft het met het schuim op de mond geschreven dus je lacht je af en toe een breuk. Bovendien: je kunt het in drie punten samenvatten:
1.    Het is fundamenteel mis met het Nederlandse onderwijs
2.    De politiek komt niet verder dan pleisters plakken
3.    We zouden de middenschool moeten invoeren.

Of hij gelijk heeft valt niet zo makkelijk te zeggen, maar zijn boekje (‘Een schotschrift’, noemt hij het) verdiept je zicht op het onderwijs en dat is een goede reden om het te lezen. Doen dus. Ondertussen heb ik wel een vraag voor Free, want levendig herinner ik mij de DOLA.
De wat? De DOLA!

Ik deed die afko op bij het Koning Willem 1 College, tijdens een werkbezoek. Ik was op dat moment directeur van onze afdeling elektrotechniek en dat liep niet altijd even goed, dus ik dacht, ik ga eens kijken hoe ze het bij de buren doen. Op naar Den Bosch!
Daar maakte ik kennis met de Docent Op LoopAfstand, de DOLA. Niet met de man zelf overigens, want hij was er niet (ook niet op loopafstand – haha), maar met de teamleider die mij dat begrip uitlegde. Hoe dat werkte: dat studenten zelfstandig aan de slag waren in de practicumzalen, en dat ze raad konden vragen aan een docent die (op loopafstand)  in een andere ruimte aan ander werk bezig was.  

‘Werkt dat echt?’ vroeg ik verbaasd.
‘We hebben er nog niet veel ervaring mee’, was het laconieke antwoord.
Ik weet niet of het construct DOLA lang bestaan heeft, maar op dat moment zelf dacht ik al, dat gaan wij zo niet doen, in Tilburg. Dat laat ik in Den Bosch, op ‘de school van Coen Free’, om het zo maar eens te zeggen, want het Koning Willem l College was zijn school en zijn regie was zeer  strak. Dus hoe zit dat nou, meneer Free? Ik lees op blz 24 van ‘Het onderwijsschandaal’: ‘…de onmogelijkheden van dit model en op het grote belang van directe instructie voor deze leerlingen…’ Het model waar het hier over gaat is ‘competentiegericht leren’, en daarin past zo’n DOLA dus. Maar directe instructie, dat is het tegenovergestelde.

Het lijkt er dus op, meneer Free,  (ik zeg het voorzichtig) dat u van inzicht bent veranderd. Niet zomaar een genuanceerde bijstelling maar radicaal, wel 180 graden. Dat kan natuurlijk, maar ik zou daar graag duidelijkheid over willen hebben. U bent tenslotte geen argeloze passant in het beroepsonderwijs, maar één van de ster- en kernspelers van de laatste twintig jaar. Stond in de basis, als het ware. Daarom verdient deze volte farce méér toelichting. En het kan nog, want uw afscheid is pas eind deze maand, begrijp ik. 

*)    De titel komt uit het pamflet. Free beweert (terecht): Begin in het Nederlandse onderwijs nooit over een Stelselwijziging en mijd de term Middenschool.

Lees hier het boekje in PDF: Free, C.: Het onderwijs-schandaal. Schotschrift over de invloed van bollenvelden en sprookjes op ons nationaal onderwijsstelsel. Maart 2013.

> Vorige aflevering: Van gaans: jongens. Van terugkoms: mannen!

 

Deel dit artikel