23 juli 2019

Onderzoek bevestigt: Mbo’er succesvol als hij/zij let op wat arbeidsmarkt vraagt

COLUMN GERARD SANBERG

Kermisattractie gebouwd door studenten van de opleiding mechatronica, Roy Verhagen (links) en Mart Dekkers.

COLUMN | BEROEP: ONDERWIJS | Afl. 8.12 | Meer verdienen dan je leeftijdgenoten met hetzelfde opleidingsniveau?  Grotere kans op een baan? Grotere kans op een baan die goed aansluit bij je opleiding?

Dat kan allemaal, als je je hersens gebruikt! Of naar je ouders luistert. Misschien gelooft u mij niet altijd op mijn woord, maar nu heb ik het ROA to back me up: jongeren met een mbo-diploma die hun opleiding hebben gekozen met een schuin oog op de arbeidsmarkt, kunnen alle drie de bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoorden.

Ze verdienen gemiddeld meer, ze maken een grotere kan op een baan en ze maken een grotere kans op een baan die aansluit bij hun mbo-opleiding. Kat in het bakkie, toch? Al jaren schreeuw ik het van de daken in deze stukjes, en nu zegt het ROA* het ook: alleen maar letten op wat je leuk vindt, is te mager bij opleidingskeuze. Gebruik je hersens -dat is altijd een goed idee op school.

Ondertussen was het zondag onze Open Dag en ik hoop dat onze voorlichters dit advies hebben herhaald, tegen al die vmbo’ers en hun ouders. In onze communicatie koken we op de leuze ‘Ontdek wat je kan’ en dat is een prima keuze omdat hij niet eenduidig is maar multi-interpretabel: je kunt hem ook lezen als ‘ontdek wat je mogelijkheden zijn’.

Daar gaat het mij om. Jongeren ontwikkelen zich bij ons van puber tot adolescent en al doende komen zij achter hun mogelijkheden, maar ook achter de beperkingen die de buitenwereld voor hen in petto heeft. Je kunt hart en ziel leggen in een opleiding tot lantaarnopsteker, maar als dat baantje er niet meer is tegen de tijd dat je je diploma haalt, is het vergeefse moeite geweest en kun je je inschrijven voor omscholing. Ook leuk, maar dat was niet het idee. Dus ontdek wat je kan – en wat je beter niet kunt doen.

*) Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, Maastricht.

 

 

Deel dit artikel