3 december 2024

Internationale onderwijsprijzen voor Bossche educatieve uitgeverij Blink

Voor geschiedenismethode Saga

Op de foto tijdens de uitreiking van de Comenius EduMedia Award van links naar rechts: Prof. dr. Dimitris Charalamblis, (University of Athens), dr. Marlies Bitter-Rijpkema, bitviser (eulogist for Saga),  Firien Dubben (uitgever Saga), Sabine Frischmuth (Südwestrundfunk) en dr. Elke Raddatz (CEO of IB&M)

BERLIJN | NEUWS | Uitgeverij Blink is in de prijzen gevallen tijdens de jaarlijkse Europese Comenius EduMedia Award uitreiking in Berlijn. Saga, een interactieve en digitale methode geschiedenis voor het voortgezet onderwijs, werd bekroond met een Medaille. Wired, methode Engels voor het voortgezet onderwijs, won een Comenius EduMedia Zegel. Ook Blink Wereld, methode wereldoriëntatie voor het primair onderwijs, ontving een zegel uit handen van de organisatie.

Saga is een methode voor de docent die in de klas samen met leerlingen de geschiedenis wil onderzoeken, ondersteund door de mogelijkheden van digitaal werken. De jury zei over Saga onder meer: ‘Jongeren leven in het hier en nu. Ze leven in de echte en virtuele wereld met sociale media als middel. Tijdlijnen en verhalen associëren ze in de eerste plaats met Facebook, Instagram en Snapchat en niet met ontwikkelingen in het verleden. Tegelijkertijd leven ze in een turbulente tijd met problemen en conflicten die moeilijk te begrijpen zijn zonder de historische wortels of context te kennen en begrijpen. Saga biedt nieuwe vormen van communicatie met jongeren gebaseerd op conventionele en nieuwe mogelijkheden, met offline en online leren’.

De Comenius EduMedia Awards worden jaarlijks uitgereikt door het Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie (GPI) en is de meest prestigieuze Europese prijs voor educatieve technologie. Uit meer dan 254 inzendingen viel Blink drie keer in de prijzen. De concepten van Blink zijn afgelopen jaren al vaker (internaionaal) bekroond

Over Blink

Blink ontwikkelt vernieuwende digitale lesmethodes met als uitgangspunt het bereiken van de leerling. Haar lesmethodes zijn erop gericht leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en zelf te laten ervaren en ontdekken. Leerlingen activeren zorgt voor een snellere ontwikkeling, een langer geheugen en betere grip op de lesstof. Ruim 2.300 scholen en 395.000 leerlingen werken inmiddels met de methodes van Blink. Blink is ook uitgever van de kindermerken Bobo, Okki, Wild van Freek en National Geographic Junior.

[Bron: persbericht]

Uitgeverij Blink

Deel dit artikel