21 oktober 2019

Fleur Deuling en Remco Schoppert winnen OnderwijsTopTalentPrijs 2013

ALMERE | NIEUWS | Donderdagavond 4 oktober werd in Hogeschool Windesheim te Almere de OnderwijsTopTalentPrijs 2013 uitgereikt aan Fleur Deuling van de Stenden Hogeschool Emmen en Remco Schoppert van ArTEZ uit Zwolle. Zij ontvingen de prijs vanwege de hoge kwaliteit van hun afstudeerprojecten en zijn daarmee uitverkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2013.

Fleur Deuling heeft tijdens haar pabo-studie onderzoek gedaan naar de effecten van realistisch rekenen op taalzwakke kinderen. Ze heeft op grond daarvan een zeer bruikbaar spel ontworpen voor deze kinderen. Remco Schoppert heeft een methode gecreëerd die een brug slaat tussen het MBO- en het HBO-kunstonderwijs
De OnderwijsTopTalentPrijs wordt jaarlijks uitgereikt aan twee talentvolle startende leerkrachten in de categorieën basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Beide winnaars werden beloond met een bronzen trofee en een bedrag van duizend euro.  Dit jaar deden 27 lerarenopleidingen mee, die hun beste student van het afgelopen schooljaar hebben genomineerd. Vorig jaar was Brabant met twee winnaars spekkoper, dit jaar veel geen van de genomineerden in de prijzen.

Onder de indruk
De jury toonde zich onder de indruk van het ongekend hoge niveau van alle inzendingen en reageerde enthousiast op de beide winnaars. Fleur Deuling wilde via haar onderzoek te weten komen welke didactische en methodische aanpassingen nodig zijn om taalzwakke kinderen succesvoller te laten rekenen. De jury schrijft: “Fleur Deuling laat zien over goede didactische vaardigheden te bezitten en toont zich al in een vroeg stadium van haar loopbaan een bekwame en betrokken ‘totaalleerkracht’. Ze is kritisch, superenthousiast, creatief en vernieuwend.”

Over de winnaar in het voortgezet onderwijs merkt de jury op: “Op bevlogen en vaardige wijze pakt Remco Schoppert een groot probleem binnen het Nederlands onderwijs aan. Want een gebrekkige aansluiting tussen de verschillende schooltypen beperkt zich immers niet tot de kunstvakken. Hij weet met zijn werk zijn eigen didactische vaardigheden meer diepgang te geven, maar voegt waarachtig ook iets toe aan het Nederlands onderwijs.”

Uit Brabant waren de volgende kandidaten genomineerd: Laura van Asten Fontys Hs Kind & Educatie, Pabo Eindhoven; Rob Pijnenburg Hogeschool De Kempel, Helmond; Femke Rooijens Fontys Hs Kind & Educatie, Pabo ’s-Hertogenbosch; Robin Eggenkamp TU/E School of Education, Eindhoven;
Jos van Mil TU/E School of Education, Eindhoven; Kim van Ommering TU/E School of Education, Eindhoven; Alison Stark Fontys Lerarenopleiding Tilburg.

De OnderwijsTopTalentPrijs is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP) i.s.m. de Algemene Onderwijsbond, de vaktijdschriften Didactief en Van 12 tot 18, Edupub en het Ministerie van OCW.
[Bron: persbericht]

Deel dit artikel