15 november 2019

Onderwijsprijs voor journalist van De Correspondent

AMSTERDAM | NIEUWS | Winnaar van de  Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2015 is Johannes Visser voor het dossier De excellente leerling in De Correspondent (mei-oktober 2014).

Visser, aldus de jury, is een betrekkelijk nieuw licht aan het firmament van de onderwijsjournalistiek. Maar met zijn onlinejournalistiek heeft hij in korte tijd dit specialisme verrijkt met een verfrissende, innovatieve manier van werken, pendelend tussen klaslokaal (Visser geeft namelijk ook nog les) en samenleving, deels ook in interactie met lezers. In De excellente leerling snijdt hij op nuchtere, geëngageerde wijze een zeer eigentijds onderwerp aan dat in de mond van beleidsmakers maar al te snel vervliegt tot holle retoriek.

Werkbeurs
Winnaar van de Werkbeurs Onderwijsjournalistiek 2015 werd Yvonne van de Meent met het voorstel voor een serie verhalen over docenten Nederlands als tweede taal die te maken hebben met de steeds veranderende omstandigheden op de inburgeringsmarkt. Door de introductie van marktwerking zijn ze veranderd van roc-docent met een vaste baan, in freelancedocenten die zich tegen een karig tarief moeten laten inhuren door commerciële taalbureaus. De jury achtte het een voorstel voor een productie over een actueel onderwerp, in een goede onderzoeksjournalistieke traditie: kritisch en diepgravend. Wat de jury echter vooral aansprak is de aandacht voor de nu al jaren gemangelde mannen en vrouwen op de NT2-werkvloer.

Winnaar Johannes Visser krijgt de prijs voor de Onderwijsjournalistiek uit handen van voorzitter Sjoerd de Jong.[Still uit videoregistratie De Balie]

Eervol
Een eervolle vermelding kende de jury van de Werkbeurs toe aan Bea Ros en Peter Zunneberg voor het maken van interviews met oud-basisschoolleerlingen van een aantal leeftijdsklassen, die opgenomen zullen worden in Onder schooltijd: een eeuw onderwijs in persoonlijke verhalen. De totale productie bestaat uit een boek voor een breed publiek over honderd jaar onderwijs (te verschijnen in 2017) en een bijbehorende (reizende) tentoonstelling, waarmee de auteurs willen markeren dat met de Pacificatie van 1917 goed onderwijs voor alle kinderen door de overheid gewaarborgd werd.
De jury honoreerde het voorstel ondanks het feit dat het niet geheel aan de criteria voldeed, omdat er maar weinig leesbare onderwijsgeschiedenissen voorhanden zijn. En dat dan terwijl het belang ervan groot is. Veel discussies zouden immers anders verlopen als docenten en schoolleiders, maar ook beleidsmakers en bestuurders hun onderwijsgeschiedenis beter kenden.

De Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek bestaat uit een bedrag van € 1.500 en een kunstwerkje van de hand van emailleur Christine van der Ree.  De Werkbeurs Onderwijsjournalistiek 2015 bestaat uit en bedrag van € 2.500. Aan de eervolle vermelding is een bedrag verbonden van € 1.250.
[Bron: persbericht]
> Ga hier naar het dossier over de excellente leerling op de de site van De Correspondent
> Ga hier naar de site van de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek

Deel dit artikel