10 november 2024

Niets is belangrijker dan de bus!

10 maart 2012 Gerard Sanberg

Beroep: Onderwijs | Aflevering 2.25

COLUMN | Twintig jaar heb ik voor de klas gestaan en gelooft u mij: voor studenten is niets belangrijker dan het halen van de bus naar huis. Die laatste toevoeging is natuurlijk belangrijk: de bus naar school, dat is weer een ander verhaal. Maar de bus naar huis…. alles moet wijken als de tijd van vertrek nadert en ze de bus bij de halte zien staan.
| Lees meer

Deel dit artikel

Prof. Van den Berg: ‘Leiderschap in het onderwijs is gebaseerd op de vorige eeuw’

9 maart 2012 Emmanuel Naaijkens

TILBURG | NIEUWS | Het onderwijssysteem moet op de schop, in het bijzonder wat betreft de rol van het onderwijsmanagement. Want het leiderschap dat we nu kennen is gebaseerd op opvattingen uit een systeem van de vorige eeuw. Dat dwingt schoolleiders maar ook teamleiders in een keurslijf en hindert hen bij hun belangrijkste taak: Ertoe bijdragen dat docenten het beste uit henzelf naar boven halen.

| Lees meer

Deel dit artikel

Vlaanderen: 1300 leerkrachten éxtra aan de slag

7 maart 2012 Emmanuel Naaijkens

BLOG | In de Belgische kranten was het maar een klein bericht, maar voor ons Nederlanders is het nieuws op zijn minst opzienbarend. Op 1 september mogen de Vlaamse basisscholen 1300 extra leerkrachten aantrekken. Dertienhonderd – voltijd!  

Het extra personeel komt vooral de kleuterklassen ten goede, schrijft De Standaard. ‘In veel scholen wordt er al lang geklaagd over te druk bevolkte kleuterklasjes, waardoor de kleuterleraars nauwelijks nog hun werk kunnen doen’. Een leerkracht zal straks twintig kinderen onder haar hoede hebben.

| Lees meer

Deel dit artikel

Spannend voorjaar voor drie zeer zwakke basisscholen

6 maart 2012 Emmanuel Naaijkens

TILBURG | NIEUWS | De basisscholen ’t Kompas (Nieuwkuijk), De Blinkerd (Oss) en De Kameleon West (Den Bosch) gaan een spannend voorjaar tegemoet. Alle drie de scholen zijn zeer zwak en de Inspectie oordeelt in een van de komende maanden of de scholen erin geslaagd zijn hun kwaliteit voldoende te verbeteren. Indien het oordeel negatief is dan kan dat consequenties hebben voor de school.

| Lees meer

Deel dit artikel
1 2 3 4